4/21/2012

Koukutus

Nonniin. Mä oon niiiiiiiiin koukussa Nälkäpeliin! Viikko sitten kävin ostamassa ensimmäisen osan pokkarin ja jo eilen piti hankkia toinen osa, että pääsi heti jatkamaan siitä mihin ykkösessä jäätiin. :D Minä, joka en edes muista milloin viimeksi olisin lukenut kokonaisen kirjan (koulukirjoja ei lasketa tietenkään) alusta loppuun!

Mutta, itse kirjaan. Nälkäpeli -kirjasarjan, siis trilogian, ensimmäinen osa oli yllättävän paljon samanhenkinen niin tunnelmaltaan kuin kerronnaltaankin kuin elokuva. Minähän siis näin ensin elokuvan ja luin vasta sitten kirjan, joten olin joistain kirjassa esiintyvistä jutuista vähän öö aapisen laidalla. Tietenkään kaikkea ei millään voi kirjasta siirtää elokuvaan eikä pidäkään, mutta mielettömän hyvin oli ydinasiat saatu mahtumaan elokuvaan mukaan.


VAROITUS! LOPPUTEKSTI SISÄLTÄÄ JUONIPALJASTUKSIA! 

Ainoat asiat, jotka minua häiritsivät kirjassa versus elokuva, olivat nämä:

1. Elokuvaan Katnissin ja Peetan "suhdetta" pyrittiin tuomaan paljon oikeamman ja aidomman tuntuiseksi, kun taas kirjassa, jossa kuullaan Katnissin ajatuksia (toisin kuin elokuvassa) tulee harvinaisen selväksi, että suurin osa "suhteesta" on selviytymisstrategiaa. Ja nyt ymmärrän myös erään lukijani kommentin elokuvapostaukseeni siitä, ettei hän ymmärrä miksi jotkut hehkuttavat "Katniss <3 Peeta forever". ;D

2. Kun kävin katsomassa elokuvan toiseen kertaan (yep, oon niiiiin koukussa), olin jo lukenut kirjan. Toinen kerta oli aivan erilainen kuin ensimmäinen, ihmettelin miksi elokuvassa hypittiin tapahtumasta toiseen niin nopeasti. No, kirjassahan tietysti edettiin hitaammin.
Mutta selvimmin minua häiritsi elokuvan loppu. Marjojen syöminen, viimeinen taistelu ja Caton piiiiitkä kuolema, Peetan loukkaantuminen ja hoitaminen, Katnissin makaaminen letkuissa. Kaikki tämä oli joko muutettu tai jätetty kokonaan kertomatta elokuvassa. No, ehkä aika vain loppui kesken. ;)


Joka tapauksessa, pidin kirjasta ainakin yhtä paljon kuin elokuvasta. Erityisesti pidin kirjassa siitä, että siinä pääsi oikeasti Katnissin pään sisälle, eikä joutunut vain arvailemaan, mitä hän missäkin tilanteessa oikeasti ajatteli.

Nyt ahmimaan osaa Vihan liekit!

ps. Kai siellä on joku toinenkin, joka on jäänyt koukkuun Nälkäpeliin?? :)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiva kun kommentoit! :)