10/04/2011

Haastepäivä nro 7

4 luonteenpiirrettäni


1. Hauska

Olen aina tykännyt siitä, kun saan ihmiset nauramaan. Jo lapsesta asti olen ollut kaveriporukassamme se pelle, jolla on hauskat ja tyhmät jutut ja jolle ja jonka jutuille nauretaan. :D Joskus siitä hauskasta luonteesta on ollut myös haittaa, kuten silloin kun yritän peittää pahaa oloa huumorintajulla ja vitsien alle. Pääosin olen kuitenkin luonnostani tällainen hassu ja vitsinvääntäjä.



2. Iloinen

Olen kavereiden seurassa yleensä ottaen iloinen. Miehelle tietysti mökötän, mutta muille ihmisille en niinkään. Niin kuin jo äsken mainitsin, en yleensä halua enkä pysty näyttämään muille, jos on paha mieli tai jokin asia vaivaa. Välillä siis se iloisuus on liimautunut mun naamaan, vähän niinkuin ei olisi lupa näyttää muunlaista naamaa. :D Iloiseksi luonteeni tekevät elämässäni olevat hyvät asiat ja ihmiset. Etenkin ne ihmiset, jotka on itsekin iloisia ja tartuttavat sitä muihin. :)



3. Neuroottinen

Mitä tulee koulutehtäviin tai ruuanlaittoon, en pahemmin nipota. Mutta lukuisat muut asiat onkin sitten tehtävä tarkasti, omien näkemysteni mukaisesti ja loppuun asti. Minua häiritsee kotona kauhea siivo, enkä oikein voi keskittyä tai rentoutua sekamelskassa. Siksi tykkään asua siistissä kodissa. Ja tästä olen saanutkin kavereilta kuulla; olen aina ollut se "siisteys-intoilija". Tykkään myös siitä, että asiat on omilla paikoillaan eikä missä sattuu. Järjestyksestä pidän, vaikken sitä aina jaksa noudattaakaan. :D Tämä siisteys-poliisi -puoleni pääsee valloillaan kotona, mutta ei ikinä muiden kodeissa. Ei mua häiritse se, jos toisen kämpässä lojuu likaisia astioita ja vaatteita ympäriinsä, kun ei mun siellä tarvitse asua, ainoastaan kyläillä. Olen myös hyvin neuroottinen kaikkia sairauksia kohtaan; kuvittelen aina, että juuri minuun iskee kaikki maailman taudit. Tämä on oletettavastikin rasittavin luonteenpiirteeni! :D



4. Huomioonottava

Otan toiset huomioon -ja joskus vähän liiankin kanssa. Jos olen treffaamassa ihmisiä, mietin mitä he haluaisivat tehdä, mitä he haluaisivat syödä, mistä he haluaisivat puhua. Olenkin huomannut, että sellaisen ihmisen kanssa ystävyys ei oikein ole onnistunut, joka ei ole itse ollut huomioonottava. Sellaisten ihmisten kanssa on tavannut käydä niin, että minä huomion häntä ja hän puhuu itsestään ja vierailun jälkeen huomaan, etten ole itse saanut sanoa oikein mitään eikä häntä kyllä kiinnostanut kysyäkään mitään minulta. :D Huomioonottavuus luonteenpiirteenäni vaihteleekin välillä kynnysmattona toimimisen puolelle, mutta suurimmaksi osaksi koen toisten huomioon ottamisen hyvänä piirteenä.


Huhh! Tulipas vähän analysoitya! Tätä luonteenpiirteiden mietintää voisin suositella muillekin tai sitten tämä oli jostain syystä vain minulle terapeuttista, mutta huomasin noita luonteenpiirteitä miettiessäni paljon asioita itsestäni ja suhtautumisestani sekä itseeni että muihin ihmisiin: Millainen minä olen oikeasti, omana itsenäni ja omassa seurassani ja millainen minä olen muiden ihmisten vuoksi tai heidän seurassaan? Mielenkiintoisia mietintöjä. ;)

2 kommenttia:

  1. Hihii, neuroottinen kamu ilmoittautuu ;)
    Mulle on esim. äärimmäisen tarkkaa että pyykit laitetaan kuivumaan tietyllä kaavalla, jostain kumman syystä minä myös aina hoidan ne... ;)

    VastaaPoista
  2. Hehh, tutulta kuulostaa! ;) Ja kiva, että meitä neuroottisia on muitaki :D

    VastaaPoista

Kiva kun kommentoit! :)